Powered By Blogger

Friday, January 4, 2013

Lunch time and the 3rd dive was worst diving ever..

Sambungan sebelum ini...

Alhamdulillah, menyelam di dive site kedua,kami cukup berpuas hati. Susah nak cakap kegembiraan yang aku rasa ni... Aku sudah jatuh cinta dalam dunia dive.. The best thing about dive, its remind me about 'mati '.  dan aku sangat berasa kerdil sangat-sangat bila berada dunia di bawah laut.
Posing je! Lum mampu lagi.. Btw, Cadangkan G series for Underwater Photography..
Sebabnya.. Murah berbanding DSLR underwater. Casing DSRL sgt mahal Weh..!

Selepas menyelam di dive site kedua kami, dive master memastikan semua orang cukup di atas boat.. Dan kapten Zul terus memecut laju bot untuk destinasi lunch time! Aku memang dah lapar sangat dah ni.. Pergh...
bayangkan main air banyak-banyak.. memang perut masuk angin la.. dah la sejuk bawah laut tu...

Port tempat untuk lunch time ialah di Pulau Yang tidak berpenghuni. Port Pulau ni biasanya di jadikan tempat rehat kaki pancing untuk berlindung jika musim ribut datang dengan tiba-tiba di sekitar pulau sembilan.
Kepada Pihak berkenaan. Please bangunkan negeri ini sebagai destinasi menyelam..  Jangan biarkan je!

Aduii.. lupa pulak ambik gambar masa tengah makan! huhuhu.. Aku tengah lapar sangat time tu.. Kena pulak time tu lauk yang dibekal oleh pihak dive centre ialah masak Lemak sayur tauge perghh, ayam masak pedas plus sambal belacan! Slurppp.. erkkk.. alhamdulillah.. kenyangnyee..


Aku suka Laut!
Buai laju-laju!

Selepas lunch,solat, dan sejam berehat sambil duk main buai yang ada kat situ.. layan je .. bila lagi nak macam budak-budak kan. hehe, Kami terus bergerak ke Lokasi dive site ketiga iaitu di sekitar Pulau Buluh. Kecik je pulau tu.. batu je... dan semak-samun je atas Pulau Tu..

Untuk dive ketiga ni.. sangat-sangat worst bagi aku .. buat penat badan je.. dah la kumpulan kami berpecah disebabkan arus yang kuat dan visibilty is around 1 meter-2meter only.. air hijau gelap sangat-sangat... Tak banyak yang kami nampak sini.. Dah la dive master asyik melayan aku yang crem kaki je .. 2 kali beb Kem kaki masa dive .. huhu.. Apapun .. ini satu pengalaman yang bagus untuk aku.. Sebab aku pun sedang bekira-kira untuk serius dalam bidang ini. Takkn selamanya-nya. aku mahu bekerja dan mengadap jem
hari-hari kan di Shah Alam ni. Itu peluang aku untuk membolehkan aku untuk balik kampung selamanya-lamanya di kampung ku di Besut.

Ni video daripada member aku.. dalam video tu. aku takda.. di sebabkan kumpulan kami telah berpecah disebabkan arus yang kuat di dalam laut tersebut dan di sebabkan visibility yang teruk. Nasib baik member aku berpecah dengan otai diver. So diorang tak de masalah untuk mencari jalan Pulang. Kenapa bila sesat dalam laut.. kena cari jalan pulang juga?  dan kenapa tak naik je ke atas terus..

*ini pandangan aku la..
Pertama. Kita sewa air tank tersebut.. So alang-alang dah dive.. habiskan la sehingga 50psi. Kedua.. Kalau naik terus.. Kemungkinan kita akan timbul jauh dari tempat kita turun menyelam tadi atau timbul di laluan boat lalu. So bahaya di situ!!

Ni video yang member aku sesat. Video Record ni mengunakan GO PRO HD cam.. kecik je camera dia.. lagi kecik dari tapak tangan.. So. Camera ni di sangkut di stick sakti beliau. Harga seribu ringgit termasuk Underwater casing yang tahan pada kedalaman 60 meter. Bukan setakat boleh record je.. Boleh amik gambar pun boleh... dalam 8 megapixel .. 10 megapixel pun ada..


USha-usha kat KLCC tadi, meyirap je nak beli.. Nasib baik hati kecil ku berkata relax dulu!



Bersambung.....

3 comments:

  1. bestnya!!! kalo nak masuk kelas dia, kena spend berapa?

    ReplyDelete
  2. for open water dive = average price is around Rm1300 . termasuk makan minum, accomadation semua la... :)

    ReplyDelete