Powered By Blogger

Sunday, December 23, 2012

Boat dive Pulau Tioman - Zero Bar Air.. Fuhhh..

Sambungan dari posts 6m-9m-16m semua shore dive..

Balik dari Pulau Sibu... Member Dive buddy cakap kat aku.. "Kau nie tak cukup boat dive lagi nie... nanti kau story kat nizam... Tanya dia macam mana.. Nanti aku akan sampaikan juga macam keadaan kat sini. 
( Pulau Sibu ).."

Terus aku call nizam keesokan hari tu.. dan aku diberitahu, dia akan call balik macam mana....

Selepas seminggu menunggu dengan hati bercampur baur dengan status kursus open water dive aku nie... akhirnya.. aku menerima panggilan daripada Bro Nizam pada 18/10/2012 dimana aku di beritahu supaya kemas2 barang.. Dan Bro Nizan mengajak aku ke tioman.. dan yang paling best.. free lak tu..  Kita akan gerak dari UTM skudai ke Jeti Mersing. pada pagi 19/10/2012 ,Terus aku naik bas malam tu jugak... dari TBS ke taman sri putri.... daripada perasaan xda mood dan risau dengan lesen aku tu.. terus ada mood balik...  Yahooo....


Dipendekkan cerita... Aku dan bro Nizam dengan 3 orang pelajar yang buat kursus open water dive turut serta ke tioman. Bro nizam cakap dengan aku... Disebabkan kau tak da boat dive.. sebab tu aku ajak kau datang sini..Lesen semua aku akan setlekan... Lupakan hal kat sibu tu.... k.. 
Yg Berbulat tu tempat aku menginap

kitorang menginap di Damai Tioman resort di kampung genting.. Kali nie.. aku terpaksa mengikut kelas open water dive dari A sampai Z ..... Disini juga aku dapat belajar betul-betul macam mana nak control buoyancy dimana memang aku susah nak dapat skill nie dari SIbu ISland lagi.....

Alhamdulillah.. akhirnya.. aku dapat merasai jugak dive boat kat sini... 2x dive boat dan 2 dive site kami pergi iaitu di Rengis Island dan Marine Park Tioman dengan kedalaman tidak melebihi 20m....
-Google Images - Teknik Back Roll Untuk  Boat Dive
Dive Site Marine Park Tioman la.. aku mengalami pengalaman yang cukup berharga.. bukan training dan bukan main.. kerana air tank aku kehabisan Oksigen!!! Masa aku menyelam tu.. aku tak tahu kenapa air aku cepat habis berbanding buddy aku yang lain.. Pada ketika aku 50bar.. aku memberi isyarat kat Bro Nizam.. Dan Bro Nizam terus mencari spot untuk kitorang naik ke permukaan.. disamping membuat safety stop.. semasa aku dive follow nizam tu... boleh pulak kaki aku kreng!!.. jem molek time2 macam nie... huhu... Tiba-tiba.. aku merasakan.. yang aku tak boleh bernafas da melalui regulator.. dan aku merasakan lidah aku cukup kering dan tiba berbunyi seperti ekkk seperti wisel masuk air je bunyi... terus aku buat isyarat kat nizam... dan Nizam amik dia punya second regulator yang berwarna kuning tu.. sumbat dalam mulut aku... perghhh.. lega.. Nizam.. punya treatment kaki aku yang krem.. ala-ala pemain bola krem di tengah padang.. tapi aku krem kaki masa tengah buat safety stop..

        

                   Cara Kongsi Udara dengan mengunakan Second Regulator dengan buddy
     *tapi tak la macam ni aku buat masa aku kena tu....


Masa di atas boat.. aku diberitahu.. aku telah mengalami simpton-simpton panik.. sebab tu la.. air aku cepat je habis,, tambahan pulak.. Visibility dive sites marine park tak berapa baik.. dengan current cukup kuat.. Ye la.. dah nak masuk mooson kan,.. huhu... tambahan pulak.. aku merasa scary masa dive kat situ disebabkan ada 10 buah boat nelayan yang kecik yang dijadikan tukun.. so.. visibility sangat low dan suram je.....


After dive di marine park.. Kami bergerak ke Renggis Island dive site....   Dan juga dive terakhir aku untuk kursus open water dive... Alhamdulilah.. Just tunggu lesen di keluarkan je... :) 


Dive log Book and License Open Water Dive


Moral of the Entry: Planning dan selidiki betul-betul kursus atau program atau apa bende sekalipun jika melibatkan duit .. dan perlu tegas dalam membuat keputusan jika apa yang kita bayar tidak mendapat apa yang ditawarkan sebelum itu..


6 comments:

  1. wah.. 1 of my dream.. nak belajar diving.. ni pun antara mision 2013... boleh recommend I kelas dkt mana tak..

    ReplyDelete
  2. terima kasih.. sudi baca diari cap ayam saya nie.. saya dah buat satu post berkenaan dengan tu..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Bestnye.. Tapi scary pulak bila baca experience awak kat Pulau Sibut tu.. Hajat hati nak amek bulan 9 ni.. InsyaAllah harap dipermudahkan.. Tapi awal2 lagi sy dah ada satu masalah.. tak reti berenang huhu..

    ReplyDelete
  5. Cm Mna Nk hubungi utk pertyaan details Nk ambil lesen skuba nie...

    ReplyDelete